Czy banery reklamowe zostaną usunięte z naszych miast? Inne sposoby reklamy.

Od pewnego czasu słyszy się o pomyśle podjęcia kroków w celu uchwalenia ustawy zabraniającej mocowania ogromnych reklam w centrach miast. Powody brzmią na naprawdę istotne – szpecą obraz miast, przesłaniają ładne budynki, stare miasto, są podświetlane bardzo wyraźnymi światłami, które przeszkadzają mieszkańcom. Każdy płot, balustrada czy nawet przystanek stają się słupami ogłoszeniowymi. Przemierzając miasto po chodnikach omijamy potykacze z ogłoszeniami lokalnych firm. Ale przedmieścia również nie wyglądają korzystniej – jadąc drogami krajowymi na poboczu zauważymy to samo – wolnostojące banery o różnej wielkości. Jakie inne metody reklamy zaistnieją i wyłonią się na pierwszy plan kiedy całkowicie znikną banery?

Jeżeli miasta faktycznie przyjmą ustawę, to pewne, że firmy sięgną po inne środki i znajdą inne drogi dotarcia do potencjalnych klientów. Prawdopodobnie zwiększy się ilość materiałów drukowanych, ale w dużo mniejszym wydaniu niż banery reklamowe. Warszawa jest tego świetnym przykładem, bo jako jedna z pierwszych miast wprowadziła wachlarz innych technik reklamy, których uczą się od niej inne duże i mniejsze miasta. Przykładów na to jest wiele – firmy, na przykład na tej stronie, aby być zauważone, wprowadzają nietypowy, ale dobrze widoczny sposób ulokowania – np. przez szczudlarza lub wielką maskotkę firmy. Niestety, nasila się też natrętne ulokowanie (do skrzynek pocztowych, za wycieraczki samochodów). Niektóre firmy decydują się na rozdawanie malutkich, ale pięknie wydrukowanych kalendarzyków przed rozpoczęciem nowego roku, a przed wrześniem – planów lekcji z logotypami np. miejscowych szkół językowych, prywatnych żłobków albo instytucji oferujących zajęcia dodatkowe dla dzieci i młodzieży.

billboard reklamowy

Autor: David Howard
Źródło: http://www.flickr.com

Dobrze opracowana szata graficzna i ładnie wydrukowane ulotki będą miłe dla oka, ale wszystkie materiały mają to do siebie, że są ulotne i niewiele trzeba, aby wylądowały w koszu na śmieci. Nie ma żadnej gwarancji, że nawet barwne, rzucające się w oczy ulotki, spójne wizualnie z logotypem i kreacją firmy, skupią naszą uwagę na dłużej. Nadejdzie teżzalew innej reklamy zewnętrznej – blokujących miejsca parkingowe aut z rodzajem (przyczepki samochodowe ceny) z ogromną reklamą lub reklamą na dachu samochodu czy potykaczy. Możliwe, że do łask wróci reklama w gazetach, chociaż uważa się, że nie jest ona tak skuteczna.

Reklamodawcy są zdania, że podstawową zaletą banerów jest fakt, że wszyscy poruszający się ulicami miast – czy to na własnych nogach, czy samochodem, czy transportem publicznym, je widzą. Oczywiście bardzo dużo osób twierdzi, że siłą rzeczy na nie patrzy, ale nie widzi, czego dotyczy reklama i że nie zapamiętuje tego, co sprzedają banery reklamowe. Warszawa ma taką liczbę mieszkańców, a banerów ciągle przybywa, więc pewnie przynoszą dochód i rolę odgrywa tu podświadomość i zapamiętywanie obrazów nawet, jeśli patrzymy na nie tylko przez chwilę. Reklama to kreatywna branża, jeżeli ustawa naprawdę obejmie dane miasto, inne reklamy pojawią się zanim zdążymy się zorientować.