W temacie analityki jakiś czas temu wyklarowało się pojęcie big data. Hasło to oznacza tendencję do szukania i czerpania korzyści z wartości biznesowej, która widoczna jest w coraz większych jak i coraz lepiej dostępnych różnych danych. Pochodzą one z wielu miejscu, najczęściej spoza organizacji, a nawet z obszarów do tej pory całkiem odrzucanych oraz nie branych pod uwagę, jako informacje, które mogą być znaczące. Jak wskazuje natomiast praktyka takie informacje są niesamowicie przydatne, tym bardziej z biznesowego podejścia.
Autor: OTA Photos
Źródło: http://www.flickr.com
W ten sposób możemy podejmować coraz lepsze decyzje biznesowe – więcej informacji . Jak niektórzy uważają, to po prostu kolejny etap jeśli chodzi o rozwój biznesu, którego należało się spodziewać. Jeszcze jakiś czas temu wystarczała po prostu wiedza o działaniu firmy, szukało się przewag biznesowych w jak najlepszej organizacji procesów biznesowych, raportowało operacyjnie – całość składała się na bardziej albo mniej efektywne działania.
Kolejnym krokiem było szukanie trendów w posiadanych zbiorach informacji, analiza danych, przeglądanie przyczyn takich a nie innych wydarzeń – -> zobacz więcej. Tak tworzyły się również pierwsze składy danych. Miało to oczywiście związek z ewoluowaniem platform z bazami danych, zaczęły również powstawać specjalizacyjne narzędzia analityczne, które pomagały w odkryciu tego typu wzorców. Dzisiaj natomiast ciężko wyobrazić sobie zbieranie wartościowych danych bez big data. Dzieje się tak przede wszystkim za sprawą złożoności systemów ekonomicznych, w których obrębie działają największe firmy. Warto zauważyć, że łańcuch (zobacz prowadniki kablowe) wartości, jakich chcą one dostarczać klientom naprawdę się wydłuża, dlatego też zwykłe promowanie produktu już nie jest wystarczające.
Autor: Michael Coghlan
Źródło: http://www.flickr.com
W dzisiejszych czas więc dostarcza się nie same usługi i produkty, ale głównie kompletny zestaw doświadczeń. Pozwala to na większe marże i większą lojalność osób korzystających z naszych usług. Tego typu rozbudowanie łańcucha wartości zwiększa zakres informacji, z jakimi na co dzień warto się zmierzyć w procesie podejmowania decyzji. Każda więc firma, jaka myśli o oferowaniu jak najlepszych produktów, jak i o zdobywaniu coraz większej ilości dochodów, bezwzględnie powinna korzystać z big daty.